shadow

Ang. Rasspecial och klubbaktiviteter

I verksamhetsplanen för 2012 står följande:

”…
Styrelsen bör även arbeta för att skapa möjlighet till rasspecialer och andra aktiviteter utifrån medlemmarnas engagemang och gruppernas önskemål.”

Tyvärr har det inte funnits något engagemang bland medlemmarna för att jobba med en rasspecial. Vi har under våren informerat om hur viktigt det är med ert engagemang för att något ska hända i klubben, detta både i mail, i VP, i Nyhetsbrevet och på hemsidan.
Om det finns åsikter eller uppfattningar om att endast styrelsen ska både planera, arbeta inför, under och efter en rasspecial, fixa sponsorer, utrustning osv, då kommer vi ALDRIG att kunna ha en enda rasspecial i denna klubb.
Trenden inom många rasklubbar har gått mot detta arbetsförfarande, men vi vill att GRAINS ska vara en medlemsklubb, där vi alla hjälps åt.
Det blir bara så bra som vi medlemmar gör det! Och det betyder såklart att om vi medlemmar inte orkar hjälpa till med arbetet, så blir det inte så mycket gjort och det blir inga roliga aktiviteter.

Styrelsen måste prioritera de uppdrag som åläggs klubben från SvVK och SKK samt av Årsmötet beskrivet i VP. Övrig verksamhet kommer i andra hand om inte medlemmarna engagerar sig och jobbar lite. Ju fler som jobbar desto mindre arbete är nödvändigt per medlem. Ni måste göra era röster hörda för att påverka i förväg.
Vi kan i styrelsen inte gissa oss till vad ni har för önskemål, så att ”gnälla” i efterhand på det ni hoppades på inte blev av, det hjälper inte.

Vill vi ha en rasspecial 2013 måste arbetet påbörjas nu.

I ett första läge efterlyser vi önskemål om plats för utställningen, samt att rasarbetsgrupperna inkommer med förslag om 5 namn på domare man önskar på sin ras.
Skulle det visa sig att vissa namn är återkommande hos flera arbetsgrupper prioriteras dessa vid tillfrågning. Dock börjar domarna för 2013 redan bli uppbokade, så detta är bråttom nu!
Ta kontakt redan idag med den ansvariga för just din ras och prata med denne om dina åsikter.

Vill vi ha en rasklubbsmonter på Stockholm HUNDmässa 2012 måste arbetet påbörjas nu!
Om du kan tänka dig att arbeta före, under eller efter mässan, stå i montern, skapa infoblad, bygga/riva monter eller annat relaterat, se till att höra av dig så snart du kan: info@grains.se.
De raser som representeras i GRAINS monter på plats är de raser som har representanter/förare på plats. Övriga av klubbens raser kommer endast att presenteras i montern i pappersform på infoblad el.dyl, men det kanske säger sig självt.
Om vi ska anmäla oss till rastorget måste vi veta att det finns tillräckligt med folk för att sköta en monter, och då anmälan till mässan för detta ändamål utgår ganska tidigt i höst är det nödvändigt med en deadline: 31 augusti tar vi beslut på om det blir rasklubbsmonter eller ej.

Nu är det upp till er medlemmar om det blir något av detta!
Har ni förslag till andra aktiviteter är ni välkomna att maila in dem till styrelsen, eller kom till Tammsvik på medlemsträff och prata om era idéer där.

8 comments on “Ang. Rasspecial och klubbaktiviteter

  1. Anna Jönsson

    Jag hjälper gärna till med rasspecial för galgo. I första hand är det administrativa uppgifter jag kan ta på mig, eftersom jag bor lite avigt till och kanske inte har möjlighet att vara på plats.
    / Hofdsjö-Anna

  2. Ullis Sundell

    Hej!
    Jag är inte medlem i GRAINS men inför medlemsträffen på Tånga Hed fick jag en inbjudan till träffen på Facebook. Det tyckte jag var trevligt. Däremot minns jag inte om det fanns någon info om tid el plats i inbjudan. Kikade lite på plats om jag skulle se något anslag om det då jag faktiskt funderade svagt på att komma till träffen men då jag inte såg något och jag inte är är mer engagerad än så så frågade jag heller ingen. Vad jag vill säga med det är att det kan var värt att ha i åtanke vid kommande träffar, att alltså sätta upp anslag om tid plats på lämpligt ställe.

    För övrigt kan jag inte heller låta bli att dela mina reflektioner över hur det är att nu komma som besökare till den här klubbens ansikte utåt, hemsidan. Den lilla nyfikenhet jag hade när jag kom till sidan dog snabbt ut med den negativa ton som framgår i inläggen här, både från styrelse och medlemmar. Den här formen med blogginlägg och av den här karaktären gjorde inte klubben mer attraktiv, åtminstone inte för mig! Iof hör jag till den skara som är besviken på HS förfarande med tidigare rasklubbar men det är en annan och lång historia som inte hör hemma här och naturligtvis inte GRAINS är ansvarig för. Tyvärr är det ju dock så att lusten för enskilda hundägare av berörda raser att bli medlem i en klubb för att det inte finns något annat val eller motivationen att engagera sig inte är så hög och då faller det ju också tillbaka på GRAINS att attrahera oss. Återigen är det ju så att vi som brukar engagera oss i olika uppdrag för klubbar vet att det allra mesta eller t o m allt arbete hänger på styrelsen, precis som Annika skriver här ovan och det är man väl införstådd med när man tackar jag till förtroendeuppdragen?
    Nu är jag som sagt inte medlem så jag kanske inte ens har uttalanderätt här men tänkte att som en potentiell engagerad medlem kan mina tankar vara av värde?

    Önskar styrelsen och nuvarande medlemmar God Lycka Till! med verksamheten och avvaktar personligen vidare med eventuellt medlemsskap.

    • Maria

      Hej Ullis!

      Så tråkigt att du får ett negativt intryck, vi försöker från styrelsens sida bara svara på alla frågor som uppkommit.
      Absolut, det är ”normalt” att en styrelse gör allt jobb, men det är inte det som bygger en bra rasklubb. Det är aktiva, engagerade medlemmar som gör en bra rasklubb.
      Styrelsen tillsätts av Årsmötet för att ta beslut för medlemmarnas räkning under året som gynnar verksamheten och för att förvalta klubbens ”egendomar”. Men om det inte finns intresse bland medlemmarna att t.ex. ha rasklubbsmonter, rasspecial etc, då kan inte styrelsen ta ett beslut att ordna sådant eftersom det skulle gräva djupa hål i kassan utan att ge klubben något. Och vi skulle köra slut på ett fåtal personer som redan har väldigt mycket att göra.
      Det är därför vi ville börja redan nu med att planera för 2013 års rasklubbsutställning, det tar ju ett tag att få ordning på allt. Boka domare, bestämma plats, tid på året etc. 🙂

      Det är svårt att få fram en ton när man skriver, och mycket tolkas säkert negativt när man skriver informativt och snudd på byråkratiskt. Jag är ledsen om mina kommentarer uppfattas som griniga eller negativa, och för säkerhets skull så vill jag förtydliga: TACK för de feedback och förslag vi får in! Det kommer att göra klubben bättre. ALLA åsikter är välkomna, det är därför vi har hemsidan så öppen, och möjlighet att kommentera för ALLA. 🙂

      Om det dock tolkas som att det bara är en massa negativt så kanske det är dumt att ha kommentarsfunktionen? Jag hoppas ni vill ha den kvar.
      Om vi inte hade denna skulle alla vara tvungna att maila sina åsikter, och jag personligen tror att det blir ”för omständigt” för många då. Risken är ju att vi inte skulle få så mycket feedback som vi får nu.

      Det är inte lätt att få ihop en rasklubb med 8 olika raser, vi måste hjälpas åt för att det ska fungera. Och alla som har åsikter måste säga vad det är man vill ha. Och kanske vara beredda att hjälpa till lite.
      Jag önskar att jag kunde förmedla min positiva känsla kring den här rasklubbens framtid på ett bättre sätt.

      Ullis, hoppas du går med i GRAINS och hjälper till inifrån. Tack för din feedback!

      //Maria

  3. Christina Hoverberg

    MEDLEMSTRÄFF?
    När det planeras en träff någonstans bör det visas klart och tydligt i FÖRVÄG ex. på hemsidan. Alla har ju inte lediga helger utan måste PLANERA för semester till utställningar osv.
    MVH Christina Hoverberg

    • Maria

      Hej Christina, förstår vad du menar.
      Vi hade med i Nyhetsbrevet för någon månad sedan om de två möjliga tillfällena Tångahed och Tammsvik.
      Men en flik i menyn med ”planerade aktiviteter” hade kanske varit bra. (?)
      Dessa två tillfällen är dock bara opretentiösa träffar, inga STORA medlemsmöten, utan tänkta som en möjlighet att träffa varandra. Självklart är det fritt fram att ställa frågor eller prata om saker som rör klubben och raserna! 🙂
      Att vi valde ”lilla” och ”stora” specialen för dessa småträffar är för att oddsen är som bäst att många medlemmar ändå är på plats.
      Vill medlemmarna ha ett rejält medlemsmöte så försöker vi gärna hitta en plats under hösten som kan fungera för så många som möjligt. Kom med förslag! 🙂
      /Maria

  4. Efter att ha läst inlägget från styrelsen om hur man kommer att arbeta i den nybildade klubben känner jag mig ganska deppig!

    Jag kan hålla med om att i en ”idealklubb” så står medlemmarna på rad och kommer med förslag och idéer och man nästan slåss om att få vara den som anordnar utställningar och rasmontrar! Nu lever vi tyvärr inte i denna idealklubb utan en styrelse vald av medlemmarna måste också vara beredd att arbeta för medlemmarna och själva vara drivande i dessa frågor. När klubben dessutom bara har drygt 30 medlemmar kan väl inte styrelsen förvänta sig att det är dessa personer som ska driva verksamheten. Om inte styrelsen vill vara drivande så kommer vi inte att få några fler medlemmar heller… Nej, styrelsen måste själva agera om det ska bli någon fortsättning på den här klubben!

    Inför Tammsvik så gick det, mig veterligen, inte ut någon förfrågan om det fanns någon som var villig att vara ansvarig för en utställning där. Det enda svar flera av oss har fått är att det inte går att få tag på en domare som kan döma alla raserna som ingår i Grains! Måste det vara en domare för alla raser, kan man inte ha en utställning för de raser där det finns medlemmar som vill arbeta just för den rasen? Likaså gäller detta rasmontern, det är ju en omöjlighet att tränga ihop alla raserna i en enda monter!!! Det finns t ex entusiaster med galgo español som är villiga att ansvara för en monter just för den rasen… ska det då falla på att inte alla raser finns med där?

    Ni skriver också ”kom till Tammsvik på medlemsträff”… var och när kommer den träffen att anordnas? I Tångahed var det också en medlemsträff, den var inte annonserad någonstans och på plats fanns ingen dagordning och ingen som höll i mötet! Det blev en spontan frågestund och det skrevs anteckningar, var kommer dessa att publiceras? Jag vet flera som hade velat vara med där om de bara vetat om det! Ni kan inte förvänta er engagemang från medlemmarna, och inte heller få fler medlemmar om inte det kommer ut någon information!

    Själv sitter jag med i två olika styrelser och vet av erfarenhet att inget händer om inte vi i styrelsen arbetar för att det ska hända!

    Annika Janson

    • Maria

      Ang. Rasmonter: Storleken på monter (antal montrar) blir utefter antal raser som skall representeras på plats. Finns det endast intresse från GE-ägare att jobba för och i en monter så kommer endast den rasen att finnas med på plats, men klubbinfo och övriga raser ska finnas med på infoblad eller liknande i den montern. Hoppas det är tydligare förklarat.

      Tydligare info inför Tammsvik/träff får vi se till att få ut. Tyvärr är det svårt att säga en mer exakt tid än ”mellan rasbedömning och finaler” eftersom rasbedömningen tar olika lång tid på alla utställningar. Om raserna är färdigbedömda kl. 13 så blir det från ca 13.30. Om någon har förslag på en mer exakt plats (som vet hur det ser ut inne på området) så vore det snällt om ni hörde av er med tips. Jag (Maria) är ”träffansvarig” denna gång, och ni når mig via mail (maria@grains.se) eller på telefon 0703-666899.
      Någon dagordning har vi inte haft eftersom vi lämnat ordet fritt, men finns det något ämne som någon vill diskutera mer exakt så går det jättebra att säga till i förväg också såklart.

      Det är inte bara domare som var problemet med att anordna en utställning på Tammsvik 2012, men självklart är det svårt att hitta en domare för alla och styra upp en klubbutställning på bara drygt 3 månader. Det har inte varit fler än ett fåtal medlemmar som hört av sig och undrat över utställning i år, och då vi har jobb som är ålagt klubben från Årsmöte (VP), SvVK och SKK måste ju styrelsen sköta det först och främst, vi sitter inte och rullar tummarna, det lovar jag.
      Vi har ju inte haft ekonomi heller för att köpa in rosetter t.ex, jag vet nu att GE-klubben hade ett kapital som skulle läggas på GE-medlemmarna i GRAINS (t.ex. för att anordna en utställning), men då är det GE-arbetsgruppen som måste jobba för en GE-utställning. Styrelsen skall jobba för samtliga raser vi har ansvar för, eller hur? Och vi kan ju inte ”ta” av GE-pengarna för att ordna något för samtliga raser, det blir ju fel.

      Är vi fler som hjälps åt kan vi göra mer, kanske är det inte försent att jobba för en ras/klubbspecial senare detta år? Men finns intresset för det?
      Redan nu är det faktiskt dags att börja arbeta för en klubbspecial 2013, det vore bra om ni som vill ha det ser till att pusha på arbetet ordentligt så att det blir av. Feedback och åsikter är jätteviktiga, likaså är det viktigt att styrelsen får veta om/när/hur ni vill ha information presenterad så att vi når ut ordentligt.

      Några av er har ringt mig och pratat lite om klubben/hemsidan/raserna, det tycker jag är jättetrevligt! Några andra har haffat mig på utställning (vilket är ännu trevligare bara jag inte är på väg in i ringen själv, för då är jag lite stressad). Jag personligen ser ett stort engagemang och en god möjlighet att få gemensamma rasklubben att fungera, men det är tydligt att vi måste få upp kommunikationen inom klubben ett snäpp, och att vi alla ser vår del i att påverka, arbeta och förbättra.

      Mvh
      Maria Weinehall

  5. Karin Hurtig

    När kommer inbjudan till medlemsmötet så man vet när och var. Tyvärr visste jag inte alls att det var medlemsmöte på Tångahed då ingen inbjudan kom om dag och tid. Karin

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.